2021 Fiscal Year Final Research Report
Development of an Educational Model for Art Education Utilizing VR
Project/Area Number |
19K02722
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | Tohoku University |
Principal Investigator |
Sato Katsumi 東北大学, 教育学研究科, 准教授 (40611182)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
渡部 信一 東北大学, 教育学研究科, 教授 (50210969)
薄井 洋子 宮城大学, 事業構想学群, 助教 (50756046)
村上 タカシ 宮城教育大学, 教育学部, 准教授 (70344744)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | 美術教育 / VR |
Outline of Final Research Achievements |
Art Education focuses not only "expression", but also on "appreciation." In school education, "interactive learning" is necessary and various practices are being implemented. However, it is difficult to say that there is a link between "expression" and "appreciation." In this study, we examined the effects of artistic activities from production to viewing of 3D works. The 3D work has been converted into 3DCG so that it can be viewed with VR and Metaverse. As a result, it was suggested that it would be possible to produce works with a good outlook and that dialogue would flourish during the viewing process.
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Free Research Field |
教育
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
これまで日本の美術の教育は表現が中心であり鑑賞への関心が低かった。例えば日本人が美術館へ行く回数は世界的に見ても少ない状況である。その問題としては、自身が制作した作品を展示する機会がないこと、作品を鑑賞しても何を得られるのかわからないこと、また鑑賞に適した場所に展示された作品を見る機会が少ないことが考えられる。本研究では、VR環境で様々な状況での作品展示を可能にした。展示することを意識して表現活動に取り組むことで、鑑賞の際の対話が増えることが示唆されたとともに、美術作品展示・鑑賞の新しい形の提供可能性を明らかにした。
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