2023 Fiscal Year Final Research Report
Research on art education using International Baccalaureate education
Project/Area Number |
19K02726
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
|
Research Institution | Yokohama National University |
Principal Investigator |
Koike Kenji 横浜国立大学, 教育学部, 教授 (90528382)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 国際バカロレア / 美術教育 / 中学校美術 / 探究的な学び / 教科横断的な学び / 博物館美術館での教育 |
Outline of Final Research Achievements |
This study investigated the International Baccalaureate (IB) theoretically and practically. We applied the purpose and characteristics of IB to Japanese junior high school art education and investigated its educational effects. We investigated the relationship of art education and cross-curricular learning between the Middle Years Program (MYP), Diploma Program (DP), and Primary Years Program (PYP). . We held a research conference in Japan regarding IB art education and presented the results.
|
Free Research Field |
美術科教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
IBは構成主義的で探究的な学習であり概念理解を行っており,日本の学習指導要領の目指すところと近いと考えられる。また,IBは国際標準という性格から理論的な裏付けが明確に示されており理解がしやすい。本研究では,IBの美術教育及び,DPのTOK等,PYPの単元学習等の調査も行うことにより,美術単独の教科からの視点だけでなく教科横断的な視点からもIBの教育について調査した。また美術館博物館の社会教育施設で行われている教育についてもIBの視点から調査を行った結果,教科横断,概念理解と言った点で両者の共通点が見えてきた。
|