2023 Fiscal Year Final Research Report
Research on restructuring financial consumer education curriculum in primary education with an eye toward 18-year-old adults
Project/Area Number |
19K02727
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
|
Research Institution | Shinshu University |
Principal Investigator |
TAMURA YOSHIMICHI 信州大学, 学術研究院総合人間科学系, 准教授 (60710085)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
栗原 久 東洋大学, 文学部, 教授 (00345729)
小山 茂喜 信州大学, 学術研究院総合人間科学系, 教授 (10452145)
河野 桃子 日本大学, 文理学部, 准教授 (10710098)
金 早雪 信州大学, 学術研究院社会科学系, 教授 (20186307)
枡 千晶 信州大学, 学術研究院総合人間科学系, 助教 (20847008)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 社会科教育 / 経済教育 / 金融教育 / 消費者教育 / 初等教育 |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, we developed a financial consumer education learning program (particularly a lesson plan that utilizes museum exhibits and curators) to cultivate economic literacy, mainly for 4th to 6th grade elementary school students, based on teaching materials from the Boston Children's Museum in the United States. We conducted a questionnaire survey of teachers' awareness of financial consumer education, and found that current teachers need easy-to-understand lesson plans and curricula.
|
Free Research Field |
社会科教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義の一つ目は、アメリカのボストン・チルドレンミュージアムの教材を手掛かりとして我が国の小学校4年生から6年生を対象として社会科・算数・理科の内容を含む総合的に経済リテラシーを育む学習プログラムを開発したことである。二つ目は、155名の教員に対し、金融消費者教育の実践に関わるアンケートを実施した結果を分析したところ、分かりやすい指導案やカリキュラムを必要としていることを明らかにしたことである。
|