2021 Fiscal Year Final Research Report
Empirical research on teaching frameworks to support elementary programming education
Project/Area Number |
19K02751
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
|
Research Institution | Utsunomiya University |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
高山 裕一 作新学院大学, 人間文化学部, 特任教授 (00802571)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
|
Keywords | プログラミング教育 / 小学校 / 授業設計 / 目標分析 / 課題解決 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to propose a teaching framework (learning framework) that examines the framework for step-by-step instruction in elementary school programming education from the viewpoint of goal analysis and sense of accomplishment. The characteristics are (1) setting tasks of difficulty according to the actual situation of the child, (2) subdividing the goals necessary for solving the task, and presenting them to the child step by step and systematically, and (3) building a learning environment that encourages collaborative learning. It is a framework that includes one. We thought that this would improve children's problem-solving abilities and logical thinking abilities. As a result of verifying the effectiveness of this learning framework, it was clarified that children's awareness of achievement through step-by-step problem solving, learning support through collaborative learning, and experiential trial and error activities through programming will increase.
|
Free Research Field |
学校教育学,教育工学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
小学校プログラミング教育を実施するには,プログラミング教育の経験を有する教員が授業設計を行わなければならない。しかし,教員の多くはプログラミング教育の経験が少ないという課題がある。その課題を解決するためには,誰でもプログラミング教育の授業設計が行える枠組みが必要である。本研究で提案する教授フレームワークは,教員が学習者にプログラミングによって実現させたい目的を決め,それを段階的に小さな課題に変換していくことで達成することを目指した。特に,各段階の内容を明確にすることで,プログラミング教育の経験が少ない教員でもプログラミング教区の授業設計が行え,小学校プログラミング教育の充実に繋がると言える。
|