• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Final Research Report

Corporative research on teaching Economics and English through online economic educational resource "The CORE-Econ"

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19K02767
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionNihon University

Principal Investigator

KUIDA NAOYUKI  日本大学, 経済学部, 准教授 (00724973)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 水野 勝之  明治大学, 商学部, 専任教授 (70181899)
裴 光雄  大阪教育大学, 教育学部, 教授 (60263357)
徳丸 夏歌  立命館大学, 経済学部, 教授 (40646783)
竹田 英司  松山短期大学, 商科, 准教授(移行) (50748936)
井草 剛  松山大学, 経済学部, 教授 (80723692)
大坂 洋  富山大学, 学術研究部社会科学系, 准教授 (60272887)
川合 宏之  流通科学大学, 商学部, 教授 (20756564)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Keywords経済教育と英語教育 / 英語で学ぶ経済学 / The CORE-Econ / 学習ガイド / 英語経済学 / オンライン教材 / 語彙表 / 既習語彙
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to make a new type of teaching and studying guidebook on Economics and English, which enables teachers to carry out cross-subject teaching and to enables students to learn Economics and English. First, high-frequency vocabulary lists were created for each chapter, indicating whether the vocabulary was used in the high school English textbooks or not. The vocabulary lists are helpful for learners to understand the content and for teachers to understand which words are unfamiliar to students. Then, economics instructors have created a guidebook for each chapter so that students can use the English text of the economics to learn English and learn Economics at the same time. By summarizing the content and indicating key points for understanding the content, the guidebooks have presented a new way of learning that is not the conventional way of learning Economics texts in English, such as intensive reading and Japanese translation.

Free Research Field

英語教育, コーパス言語学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

英語教員と経済学教員が英語で書かれた同じテキストを学生に用いて指導するために必要な経済学教育の要素と英語教育の要素を融合して作成されたガイドブックを利用することで、英語で経済学を学びやすくし、語彙の難易度の壁を日本人英語学習者が超えられるような配慮がされたガイドブックの作成方法とガイドブックを用いて学生への指導を実践したことに意義があると考えられる。英語で経済学を学ぶことの将来的な可能性と、ガイドブックの利用が学習の補助につながっていることを示したことで、英語で書かれた世界で広く使用されているテキストを日本人が用いて学ぶ際のモデルになりえる研究である。

URL: 

Published: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi