2021 Fiscal Year Final Research Report
Proof study on end of the policy mechanism in the education policy
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19K02790
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | Koriyama Women's University |
Principal Investigator |
Yamamoto Yuji 郡山女子大学, 家政学部, 教授 (40550702)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
佐久間 邦友 日本大学, 文理学部, 助教 (30761209)
佐藤 愛未 郡山女子大学短期大学部, その他部局等, 講師 (30822390)
伊藤 哲章 宮城学院女子大学, 教育学部, 准教授 (50735256)
田中 真秀 大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (50781530)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | コロナ禍 / チームとしての学校 / 特別の教科 道徳 / スクールソーシャルワーカー / スクールロイヤー / 教育政策 / 藩校 / GIGAスクール構想 |
Outline of Final Research Achievements |
A purpose of this study is to clarify the structure of the end of the policy in the education policy. We think that the plan scheme of the education policy that is most suitable for the local government is actualized by the achievement of this study purpose. As a result of study, the end of the education policy by the central government was able to confirm that the correspondence to the new education needs in the local government was a chance.
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Free Research Field |
教育社会学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
中央政府レベルでの教育政策が、地方自治体レベルでの教育ニーズ対応の格差発生を契機にして、中断または終了される仕組みがあることが確認された意義は大きい。中央レベルでの教育政策では、教育の機会均等が重視され、これが国家レベルでの公教育の正当性や、その監督官庁である文部科学省の存在意義となっている。 しかし、公教育サービスの受け手のニーズに応えることでの適性化が要求される今日の政策環境は、中央レベルでの教育政策の発信が、自治体における適性化対応とその結果としての格差発生を介して、政策の相対化や終了にいたるシステムが働いていることを示唆している。
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