2022 Fiscal Year Final Research Report
A Study on Meta-History Studies with Relation to History Studies in Primary and Secondary History Education
Project/Area Number |
19K02836
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
|
Research Institution | University of Yamanashi |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | メタヒストリー / パブリックヒストリー / 歴史文化 / 歴史教育 / 歴史授業 / 社会科 / レリバンス / ドイツ |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to clarify how meta-history studies on history in society can be formed at the unit level and at the curriculum level in primary and secondary history education, in order to achieve history education open to society. This study explores the principles for constructing meta-history studies with relation to history studies in primary history classes / secondary history classes, and the principles for placing meta-history studies in the respective curricula of primary and secondary history education.
|
Free Research Field |
社会科教育、歴史教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の意義は、過去の事柄について取り組むヒストリー学習と、過去の事柄を扱う社会の中の歴史について取り組むメタヒストリー学習との関連について明らかにしたこと、初等教育(小学校中学年)においてメタヒストリー学習を開始するための方略、中等教育における社会認識教育・社会形成教育としてのメタヒストリー学習の方略について明らかにしたこと、初等教育を通じての、また中等教育を通じてのメタヒストリー学習の段階的な重点設定について明らかにしたこと、これらによってメタヒストリー学習の実現可能性を高めるとともに、社会に開かれた歴史教育の新たな在り方について提起したことである。
|