2022 Fiscal Year Final Research Report
Study on Teaching Figure paintings by Active Learning
Project/Area Number |
19K02838
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | Aichi University of Education |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | 人物画 / アクティブ・ラーニング / 構図 / 頭上空間 / キミ子方式 / 図画工作 / 美術 / ICT機器 |
Outline of Final Research Achievements |
It was found that head, bust, and torso portraits in Western portraits have about 10% overhead space, while third-quarter and full-length portraits have 15-20% overhead space. When drawing portraits by elementary and junior high school students, it is a good idea to instruct them to have about 10% overhead space. Group learning and the use of tablet terminals are considered to be effective when trying to give active-learning arts and crafts classes to elementary and junior high school students. As for the subjects of portraits, the “moving person with one dumpling”, “portrait”, and “self-portrait” seen in the Kimiko method can be effectively applied.
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Free Research Field |
絵画教育、絵画制作
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
小学校教員の中には図画工作科の指導を苦手とする先生方も多いだろう。また、中学校美術科教員の中にも人物画の指導に困難を感じている先生方も多いことだろう。 そこで、図画工作科や美術科の授業で人物画を指導する際に、主体的・対話的で深い学び(アクティブ・ラーニング)を行おうとするとき、どのように授業を展開するべきか、キミ子方式と呼ばれる絵画指導法が題材にどう生かせるかについて研究を行ってきた。研究結果として得られた「頭上空間の大きさ」や、キミ子方式の「おだんご1つの動く人」「似顔絵」「自画像」等の題材、タブレット端末の活用などが人物画指導に有効であることがわかった点で意義のある研究であると言えよう。
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