2021 Fiscal Year Final Research Report
Neuroscientific Elucidation of Learning Difficulties in Autism Spectrum Disorders and Proposed Intervention Methods
Project/Area Number |
19K02943
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09060:Special needs education-related
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Research Institution | University of Yamanashi (2020-2021) National Center of Neurology and Psychiatry (2019) |
Principal Investigator |
Kaga Yoshimi 山梨大学, 大学院総合研究部, 講師 (20436877)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
稲垣 真澄 国立研究開発法人国立精神・神経医療研究センター, 精神保健研究所 知的・発達障害研究部, 客員研究員 (70203198)
軍司 敦子 横浜国立大学, 教育学部, 教授 (70392446)
竹市 博臣 国立研究開発法人理化学研究所, 情報システム本部, 専任技師 (60242020)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | 限局性学習症 / 自閉スペクトラム症 / 脳磁図 / 事象関連磁場 / N170 / 紡錘状回 |
Outline of Final Research Achievements |
It is experienced that autistic spectrum disorders can result in specific learning difficulties, especially Kanji learning disabilities. Therefore, a visual task using Kanji characters was presented to children with learning disabilities, and magnetoencephalography was examined to elucidate the brain mechanisms involved in reading Kanji characters. Compared to typically developing children, children with learning disabilities showed decreased and delayed responses in the occipital pole, collateral sulcus, fusiform gyrus, and cuneus, indicating that they had delayed recognition of kanji characters, difficulty distinguishing them, decreased responses to learned kanji characters, and abnormal word morphological recognition.
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Free Research Field |
認知神経科学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
日本人の漢字判読が脳内でどのように行われているのかは、よくわかっていないことが多い。今回学習障害児において、左後頭葉~側頭葉にかけて異常が認められたことから、日本人特有の漢字読字障害の病態生理を明らかにする事が出来た。この研究成果は、世界的にも初めての知見である。また視覚的な異常が示唆されたことから、意味的なアプローチや聴覚法による漢字指導など学習障害児の漢字学習の支援法について提案することができる社会的にも画期的な研究成果と言える。
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