2022 Fiscal Year Final Research Report
Development of support environments in the development, operation and improvement of MOOCs
Project/Area Number |
19K02972
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
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Research Institution | Kyoto University |
Principal Investigator |
Sakai Hiroyuki 京都大学, 国際高等教育院, 准教授 (30283906)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
森村 吉貴 京都大学, 学術情報メディアセンター, 准教授 (80578279)
岡本 雅子 京都大学, 高等教育研究開発推進センター, 特定講師 (50736783)
ウィジェラタナ イサンカ 京都大学, 高等教育研究開発推進センター(令和4年9月30日まで), 特定研究員 (10817109)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | MOOC / オープンエデュケーション / オンライン授業 / ダッシュボード / 大学教育 / 支援ダッシュボード / 教員の経験の構造化 / 学習履歴データ |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is (1) to clarify university teachers' experiences in developing and operating Massive Open Online Courses (MOOC) through interview surveys and (2) to develop a support dashboard to identify and visualize useful feedback information for improving lectures obtained from learning log data in order to verify the effectiveness of the dashboard through actual practice. For the former, semi-structured interviews with MOOC instructors were conducted, but no obvious results regarding the categorization and structuring of their experiences were obtained. For the latter, a dashboard system available on an Open edX-based MOOC platform was developed, suggesting that the system is fully functional in using the support staff.
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Free Research Field |
教育工学、オープンエデュケーション
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の成果であるMOOC支援ダッシュボードは、世界的に普及しているOpen edXベースのMOOCプラットフォームで利用可能な汎用性の高いシステムであり、講義のモニタリングや改善情報の把握、複数講義間の比較が容易な環境を実現しており、その社会的意義は大きい。特にコロナ禍以降の高等教育において重要性が飛躍的に高まったオンライン授業への今後の活用も期待できる。異なる多層的なMOOC提供環境の分類に関しても、多数のMOOC実践より得られた成果であり、国内外でMOOCを開発・提供する高等教育機関にとって有益な知見として学術的・社会的意義がある。
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