2023 Fiscal Year Final Research Report
Developing an Educational Environment that foster Agency of Students based on Actor-Network Theory
Project/Area Number |
19K02984
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
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Research Institution | Meiji University |
Principal Investigator |
KISHI MAKIKO 明治大学, 国際日本学部, 専任准教授 (80581686)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
青山 征彦 成城大学, 社会イノベーション学部, 教授 (60337615)
今野 貴之 明星大学, 教育学部, 准教授 (70632602)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
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Keywords | アクターネットワーク理論 / 学習環境デザイン / パフォーマンス / ニューマテリアリズム / エージェンシー / アートベース・リサーチ |
Outline of Final Research Achievements |
This study employs Actor-Network Theory (ANT) as a theoretical framework to elucidate the socio-technical network structures that facilitate the impromptu and collaborative knowledge construction of higher education students using ICT. The main achievements of this research are threefold. Firstly, from a theoretical perspective, the study introduces the concept of performance to ANT, thereby updating the notion of agency. Secondly, insights were gained from case studies of seminar practices in higher education and fieldwork conducted both domestically and internationally. Lastly, the study developed educational materials for teachers to design environments that enhance student agency.
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Free Research Field |
教育工学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の意義は主に2つある. 第一に,現場での実践と理論的な把握を両輪とした弁証法的に研究を展開したことである.ANTを理論的枠組みとし,どのようなアレンジメントが学び手のエージェンシーを最大限発揮しうるのかを検討すると同時に,実践研究を通してANTから実践を捉える意義と課題を明らかにした. 第二に,ANTの観点から,人間とモノ,社会と技術を切り分けず,両者が不可分な統一体として実践を捉えることで,メリトクラシーを超える「新しい能力観」を提示できたことである.人間の能力も問題も個人に内在するものではなく,アレンジメントによって生成されるという視点は学習環境デザイン研究を発展させる視点となる.
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