2022 Fiscal Year Final Research Report
Development of experimental teaching materials by difficulty level on the subject of AI and IoT systems
Project/Area Number |
19K03008
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
|
Research Institution | Hokkaido University of Science |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | プログラミング / スマートスピーカー / ドローン / ロボット / 教育工学 / ラーニングアナリティクス |
Outline of Final Research Achievements |
With the development of fields such as AI, IoT, and Big Data, we have developed a systematic curriculum and learning materials in light of the current need to train people who can master the technologies in these fields. We also improved the teaching materials and curriculum through actual classroom practice. The developed teaching materials are as follows. (1) Learning materials and educational practices for beginners in programming, (2) Python programming materials and educational practices, (3) Exercise materials and educational practices using smart speakers as a subject, (4) Development and educational practices of drone programming exercise materials, and (5) Robot programming exercise materials
All of the above materials described in (1) through (5) above are electronic materials provided on Moodle.
|
Free Research Field |
電気電子工学、科学教育・教育工学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究ではAI、IoT、ビッグデータ等の分野の人材養成に有効な、レベル別の実験教材を開発し、プログラミングおよびそれに基づいたシステム開発に関する効果的な教育手法の検討を行ったものである。具体的な教材としてはプログラミング入門者向け教材、Pythonプログラミング教材、スマートスピーカー、ドローン、ロボットを活用した演習教材を開発し、有効性を確認した。社会的意義としては、IT技術に対応した人材育成ニーズへの対応となる。本研究で開発された教材は実社会での利用シーンを想定し、実践的なスキルの習得を促進するものである。本研究の成果は産業界への人材供給に寄与し、教育効果の一層の向上が期待される。
|