2021 Fiscal Year Final Research Report
Effects of thinking training using graphical representations on spatial intelligence and its objective evaluation
Project/Area Number |
19K03017
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
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Research Institution | Doshisha University |
Principal Investigator |
Sugio Takeshi 同志社大学, 文化情報学部, 教授 (60335205)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
小川 健二 北海道大学, 文学研究院, 准教授 (50586021)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | 図的表現 / 個人差 / 評価方法 / 大域的読解 |
Outline of Final Research Achievements |
The present study sought to determine what visual attributes are associated with global reading, whether it is possible to determine from objective measures such as eye movements that global reading is taking place, and the neural basis of semantic processing for graphical representations. The results revealed that global reading dominated when the multiple visual attributes that make up the graphical representation evoke common emotions among each other. Next, it was shown that differences in the extent of attention to visual stimuli can be quantified by an index derived from eye movement patterns. Finally, fMRI experiments revealed that semantic processing for graphical representations occurs in the left inferior parietal lobule.
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Free Research Field |
認知心理学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的および社会的意義は以下の通りである。まず、図的表現に対する読解の個人差を客観的に評価するための指標(眼球運動パターンから求められる大域性を示す値および左下頭頂小葉の活動)を明らかにした。客観的な評価手法が確立することにより、個々の学習者に対してどのようなトレーニングが必要となるかを判断できる。次に、図的表現を構成する視覚属性間の適合性を考慮することで、大域的読解が促進されることが示された。このことは、個々の空間能力に関わらず図的表現によって重要な情報を提供するうえで、全体的に適合したデザインを用いることが重要であることを意味している。
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