• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Final Research Report

Study of programming-learning environment using pseudo natural language with description fluctuation

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19K03018
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionHannan University

Principal Investigator

Maeda Toshiyuki  阪南大学, 経営情報学部, 教授 (70320041)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 若谷 彰良  甲南大学, 知能情報学部, 教授 (60330403)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Keywords疑似自然言語 / プログラミング環境 / 初学者教育 / 記述のゆれ / 多国語化
Outline of Final Research Achievements

We first reimplemented the prototype for the pseudo-Japanese environment. In parallel, we collected the fluctuations of the notation using the prototype. We made drastic improvements to the notation fluctuations, especially in the processing of Chinese numeral notation. In parallel, we partially implemented the Chinese version as an attempt of multilingual processing. We have been studying the function to provide a module for importing data from external resources. Refactoring of the code for modularization was studied and implemented.
In addition, we have collected questionnaire and analyzed these throughout the study period, focusing on the evaluation of the program's ease of description.

Free Research Field

情報科学、教育工学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

今日、プログラミング教育が小学校から導入されるように、プログラミングの学習は、単にICT時代の基礎知識というだけでなく、論理的思考力の養成のために必要であろう。そのためには、最初にふれるプログラミング環境は非常に重要であるのではないか?さらに、その言語が入門だけでなく実用プログラムの構築にもできればさらに良いのではないか?さらに、プログラミング教育は日本だけの問題ではなく全世界的課題であるため、その環境を多国語対応させることも重要ではないか?
本研究は、これらの問いに対する答えの1つとなるプログラミング環境を構築し検証するものである。

URL: 

Published: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi