2022 Fiscal Year Final Research Report
Teaching material development using ultrasonic diagnostic equipment
Project/Area Number |
19K03019
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
|
Research Institution | Morinomiya University of Medical Sciences |
Principal Investigator |
Nakamura Masako 森ノ宮医療大学, 医療技術学部, 助教 (50824439)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
鍋田 智之 森ノ宮医療大学, 医療技術学部, 教授 (00597817)
辻 涼太 森ノ宮医療大学, 医療技術学部, 講師 (10712002)
松熊 秀明 森ノ宮医療大学, 医療技術学部, 教授 (70518638)
堀川 奈央 森ノ宮医療大学, 医療技術学部, 助教 (80784701)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | 映像教材 / 鍼 / 鍼灸師教育 / 超音波診断装置 |
Outline of Final Research Achievements |
A survey was conducted on the teaching methods of acupuncture needle insertion techniques and impressions of viewing sample videos of deep tissue changes caused by the techniques among the teaching staff in charge of practical skills in acupuncturist and moxibustion training colleges. This suggested that the educational content of the procedure may differ depending on the school. It also became clear that video teaching materials are greatly needed. The results of having students view sample video materials in class suggested that this may have an effect on learning effectiveness. These results indicate the usefulness of video teaching materials that allow simultaneous observation of available images during acupuncture and the state of tissues in the body using an ultrasound diagnostic system. Furthermore, studying further the educational effects of these video materials as well as their practical application is necessary.
|
Free Research Field |
教育研究
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
鍼灸師は医療に携わる多職種との連携が求められており、教育現場でも科学的根拠に基づいた教育が必要である。我々は鍼刺激下の組織変化について超音波診断装置を用いて画像化し、鍼の多様な技法が組織に与える影響を映像教材とすることで、教育の質を高めることを目的とした。本研究にて作成された映像教材は、養成校教員および学生両者から有用と評価された。今後、より精度を高めた映像教材を作成し、多くの鍼灸師養成校において用いられることで、IPWに参画できる質の高い有資格者の育成を目指す。鍼灸が治療の選択肢として適切に評価され認識されることで、SDGsの目標である「すべての人に健康と福祉を」の実現に貢献できると考える。
|