• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Annual Research Report

A Development and Evaluation of Teacher Education Materials Resources in Construction of School Network between Schools Integrating Elementary and Middle School Education

Research Project

Project/Area Number 19K03031
Research InstitutionKansai University

Principal Investigator

小柳 和喜雄  関西大学, 総合情報学部, 教授 (00225591)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Keywords小中一貫教育 / 学校間ネットワーク / Professional Learning / Teacher Agency / 個別最適な学び / 指導と評価の一体化
Outline of Annual Research Achievements

本研究は、小中一貫教育等で共同研究を進めてきた自治体の協力を得て、評価情報を活かした授業の改善、学校の改善に向けて、それに取り組む学校間のネットワークの構築(Professional Learning Network)、およびそれを持続的に発展させて行くためのTeacher Agency(行為主体)の要素・特性を明らかにし、学校を越えた柔軟な研修組織のモデルケースの構築、そこで用いる研修資料群の開発・評価を目的としている。
1年継続した最終年度の成果として、1) 日本教師教育学会での研究発表(発表タイトルは、データ利活用と Professional Learning Network の構築の試みが学校や教員に及ぼす影響)、2)ECER2023での研究発表(発表タイトルは、A study of the teacher leadership in integrated primary and secondary schools: Focusing on schools that have been successful in Covid-19)3)SITE2023での研究発表(発表タイトルは、A Case study on the transformation process of technology use around 2020)の3つを行った。
1)について、協力市の小中一貫教育の担当者を対象に行った教育データを活用した小中一貫教育の取り組みの評価に関する研修を取り上げ,そこで明らかになったことをまとめた。2)は、調査を通じて、COVID-19の影響下で小中一貫教育を工夫して遂行し、成果を上げた学校の取り組みの特徴を明らかにした。最後に、3)はCOVID-19前後で、学校でのテクノロジーの活用はどう変わり、小中一貫脅校でどのような動きがあったか、調査結果をまとめた。

  • Research Products

    (8 results)

All 2023 2022 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (1 results)

  • [Int'l Joint Research] The University of Warwick(英国)

    • Country Name
      UNITED KINGDOM
    • Counterpart Institution
      The University of Warwick
  • [Journal Article] 小中一貫教育における自治体レベルでの交流活動と戸惑いや不安の軽減の取り組みに関する研究2022

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 46 (Suppl.) Pages: 149-152

    • DOI

      10.15077/jjet.S46080

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ICTを活用した教員研修2022

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      月刊高校教育

      Volume: 55 (6) Pages: 30-33

  • [Journal Article] 教える道具、学ぶ道具としての教育メディア2022

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      視聴覚教育

      Volume: 76 (5) Pages: 6-10

  • [Presentation] A Case study on the transformation process of technology use around 20202023

    • Author(s)
      Wakio OYANAGI
    • Organizer
      Society for Information Technology & Teacher Education 2023
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A study of the teacher leadership in integrated primary and secondary schools: Focusing on schools that have been successful in Covid-192022

    • Author(s)
      Wakio OYANAGI
    • Organizer
      European Conference on Educational Research 2022
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] データ利活用と Professional Learning Network の構築の試みが 学校や教員に及ぼす影響2022

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Organizer
      日本教師教育学会 第32回研究大会
  • [Book] 教師のわざ 研究の最前線2022

    • Author(s)
      青木優汰,浅田匡,生田孝至,伊藤祐輝,内山渉,小柳和喜雄ほか
    • Total Pages
      237
    • Publisher
      一莖書房
    • ISBN
      978-4870742413

URL: 

Published: 2023-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi