2023 Fiscal Year Final Research Report
Designing and reflecting classes by the Revised Taxonomy Table
Project/Area Number |
19K03035
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
|
Research Institution | Kunitachi College of Music |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
川井 一枝 宮城大学, 基盤教育群, 教授 (40639043)
中西 穂高 帝京大学, 公私立大学の部局等, 教授 (00567399)
生田 好重 (白石よしえ) 近畿大学, 全学共通教育機構, 准教授 (50455036)
沢田 千秋 国立音楽大学, 音楽学部, 准教授 (50816387)
中尾 桂子 大妻女子大学短期大学部, 国文科, 准教授 (20419485)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | ブルーム教育目標改訂版 / タキソノミー・テーブル / 認知プロセス次元 / 知識次元 / 授業デザイン / 分析ツール / リフレクション・ツール / メタ認知 |
Outline of Final Research Achievements |
To promote autonomous learning among students, teachers need to deeply reflect on and improve their instructional designs. Bloom's "Taxonomy of Educational Objectives" and its "Revised Edition" are widely used as benchmarks for educational goals, evaluations, and instructional design. This study explores the translation of the "Revised Edition" for application in Japan's educational settings and investigates methods for its effective use. The translation process focused on unifying terminology and precise interpretation to ensure it can be utilized in lesson planning. Additionally, the study examined the effectiveness and limitations of the taxonomy tables as tools for teacher reflection, student self-assessment, and reflection.
|
Free Research Field |
教育工学,外国語教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
教育目標の精密な分類と適用を目指し、改訂版タキソノミーの翻訳と応用は新たな基準を提供した。このアプローチは、教育目標の分類と評価の深い理解を促し、授業デザインとリフレクションの具体的なフレームワークを提供することで、教師が自身の教育実践を内省し改善する手助けとなる。さらに、学生の主体的な学習と批判的思考能力の育成を支援し、教職を目指す者への実践的なフィードバックも得られた。これは現代教育における重要な進歩であり、広範な応用が期待される。
|