2021 Fiscal Year Final Research Report
Development of learning support environment by face- to- face and online tutoring to promote self-regulated learning in higher education
Project/Area Number |
19K03040
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
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Research Institution | Kansai University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
村上 正行 大阪大学, 全学教育推進機構, 教授 (30351258)
多田 泰紘 京都橘大学, 経営学部, 専任講師 (40813663)
山田 嘉徳 大阪産業大学, 全学教育機構, 准教授 (60743169)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | ライティングセンター / オンラインチュータリング / アカデミックライティング / チュータリング / 学習支援 / 高等教育 / アカデミックスキル |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of the study was to "develop and evaluate a learning support environment in face-to-face and online tutoring that promotes self-regulated learning among college students. For the "Presentation of Self-Regulation Learning Strategies in Argumentative Writing," we developed the Argumentative Report Writing Scale (DRAW9), which consists of nine items with two factors: a coordination strategy factor and a help-seeking strategy factor. In "Derivation of Teaching Strategies for Face-to-Face and Online Tutoring," we conducted interviews with tutors who had implemented online tutoring and analyzed the results qualitatively. In "Development and Evaluation of Blended Learning Materials for Tutoring," we conducted a questionnaire survey of universities, analyzed the results, and developed teaching materials. These results were reported at conferences and in papers.
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Free Research Field |
教育工学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
「論証型ライティングにおける自己調整学習方略の提示」では自己調整学習理論を背景に,論証型レポートライティング尺度DRAW9を開発した.これまで同様なものは見受けられない.「対面・オンラインチュータリングにおける教授方略の導出」ではオンラインチュータリングに取り組むチューターが配慮すべき方略について明らかにできた.「質保証のためのチュータリング評価指標・指標別ブレンディッドラーニング教材の開発と評価」では大学(789大学)における調査を実施し,コロナ禍でオンラインチュータリング始めた大学が多かったが,ノウハウがなく実施にできずにいた大学もあり,今後改善していく必要性を学会,論文にて報告した.
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