2022 Fiscal Year Final Research Report
Development of a comprehensive disaster prevention and mitigation education program incorporating geographical materials and methods
Project/Area Number |
19K03058
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
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Research Institution | Kumamoto University |
Principal Investigator |
Takeuchi Yukiko 熊本大学, 大学院先端科学研究部(工), 教授 (40447941)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
廣内 大助 信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (50424916)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | 平成28年熊本地震 / 令和2年7月豪雨 / 学校防災 / 地域理解 / 災害継承 |
Outline of Final Research Achievements |
In FY2020, we conducted a survey of schools affected by the July 2020 torrential rainfall in Kumamoto Prefecture. In FY2020, we conducted a survey of schools affected by the torrential rain in July 2020, and in FY2021, we conducted a questionnaire survey of chief disaster prevention officers in Kumamoto Prefecture to ascertain the status of lectures on disaster prevention in teacher training programs to date and the nature and content of future teacher training programs. In FY2022, we studied the construction of a digital archive and its utilization and effectiveness.
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Free Research Field |
地理学,地域防災,防災教育
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
学校は教育施設であり地域の公的施設であり,災害時には避難所としての機能を果たすことからも,学校が継続的に地域と連携をして災害を継承し,防災教育に取り組む必要性がある。本研究課題では,防災・減災教育プログラムに地理的素材・手法を取りいれる方策について検討することを目的として被災した学校施設の課題や状況,その後の防災への取り組み状況と課題をアンケート調査やヒアリング調査によって整理した。これらの成果は,具体的な事例の記載であり,今後の学校防災の取り組みを進める上で一助となるといえる。
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