• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Final Research Report

A Study on Facilitation for Flipped Learning: With Focus on Developmental Education

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19K03068
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionKanto Gakuin University

Principal Investigator

Yoshida Hiroki  関東学院大学, 国際文化学部, 教授 (40350897)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中山 晃  愛媛大学, 教育・学生支援機構, 教授 (70364495)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Keywords反転学習 / リメディアル教育 / ファシリテーション / 学習不安 / 自律的学習
Outline of Final Research Achievements

This study purposed to identify effective facilitation techniques that reduce learners' anxiety, and promote learning achievement in flipped learning for developmental education. As a result, (1) a Flipped Learning Anxiety Scale consisted was developed, (2) a facilitation manual for flipped learning in developmental education was developed, and (3)interactions between learners' anxiety and facilitation techniques were identified.

Free Research Field

教育工学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の知見により、リメディアル教育において、学習者の不安を軽減し、学習成果を高めるファシリテーションの手法が示唆された。本研究の知見は、教育現場はもちろん、企業内・外研修や会議の反転化等に応用することが期待できる。すなわち、現代の重要な教育課題である主体的に学ぼうとする意欲や、他者と協働する力などを育む方策として求められている、反転学習を含むアクティブラーニングの在り方と、そこでの学習支援者の役割を検討する一助となるものと考えられる。特に、本研究は、リメディアル教育に焦点を当てていることから、習熟度が低く、学習不安が高い学習者の学びを持続させる方策を検討する手掛かりになろう。

URL: 

Published: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi