2022 Fiscal Year Final Research Report
Causal Analysis of Programming Ability and Logical Thinking Ability in Children
Project/Area Number |
19K03090
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
|
Research Institution | Tohoku Gakuin University |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
菅原 研 東北学院大学, 教養学部, 教授 (50313424)
稲垣 忠 東北学院大学, 文学部, 教授 (70364396)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | プログラミング的思考 / プログラミング教育 |
Outline of Final Research Achievements |
The first purpose of this research is to establish a method for conducting programming education that arouses curiosity in children and draws out their independence. The second purpose is to clarify whether logical thinking ability can really be acquired by continuing programming education. In this research, we have planned and developed original programming teaching materials for children, and have conducted continuous programming education for elementary and junior high school students using these materials. Furthermore, we have created a test to evaluate logical thinking ability, and have analyzed the relationship between programming experience and logical thinking ability using the test.
|
Free Research Field |
応用情報学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
子どもがプログラミングを学ぶことの意義・目的とは「プログラミング的思考」を育むことであり,プログラミング体験をとおして論理的思考力を身につけることが期待されている.しかし本来,論理的思考力は様々な経験によって培われるものである.一方で,プログラミングの体験は,子どもにとって圧倒的に好奇心をかきたて,主体性を引き出す力を持っている.さらに何歳からでも始められる間口の広さがプログラミングを用いたトレーニングの利点である. このような背景を踏まえ,本研究では「子どもに好奇心を抱かせ主体性を引き出すプログラミング教育方法の確立」ならびに「プログラミング経験と論理的思考力の関係性の検証」を目指す.
|