2023 Fiscal Year Final Research Report
Development and Evaluation of a Psychological Safety Scale for Deep Active Learning
Project/Area Number |
19K03100
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
|
Research Institution | Jin-ai Women’s College |
Principal Investigator |
Tanaka Yoichi 仁愛女子短期大学, 生活科学学科, 教授 (20340036)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
山川 修 福井県立大学, 学術教養センター, 客員研究員 (90230325)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 心理的安全性 / 社会情動的スキル / 心理尺度 / アクティブラーニング |
Outline of Final Research Achievements |
We developed two teaching methods for building psychologically safe spaces.The first is the improvement of emotional intelligence, career decision-making self-efficacy and stress coping skills through lesson design using Social and Emotional Learning.The second was to improve stress coping skills through feedback experiences to support anxiety. In the Safety Study Group studying A. Giddens, we also developed a psychological scale to measure ontological security and conducted a pre-survey.
|
Free Research Field |
教育工学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
教育システム情報学会全国大会において、企画セッション「エージェンシー育成のための社会情動的スキルに関する研究」及びプレカンファレンス「エージェンシー育成のための社会情動的スキルワークショップ」をオーガナイズし、心理的に安全な場を構築するための教授方法や社会情動的スキルの意義について対話する場を構築した。また、教育システム情報学会や日本教育工学会において、開発した存在論的安心に関する心理尺度を報告する。
|