2022 Fiscal Year Final Research Report
Development of support tool to understand the Kansei of different cultures using impression evaluation and image analysis
Project/Area Number |
19K03101
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
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Research Institution | Kyoto College of Economics |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
郭 潔蓉 東京未来大学, モチベーション行動科学部, 教授 (70601326)
小路 真木子 京都経済短期大学, 経営情報学科, 教授 (90300251)
高木 亜有子 湘北短期大学, その他部局等, 准教授 (20369466)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | 印象評価 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this research is to develop a tool that contributes to smooth international cultural exchange. For this purpose, we focused on the impressions of people from different countries with different cultural sensibilities (Kansei) and analyzed the commonalities and differences in the impression evaluations of Japanese pop culture such as manga and anime. More specifically, we developed questionnaire tools for evaluating impressions that support not only Japanese but also Traditional Chinese, English and French. Through a survey company, we obtained impression evaluation data for images of Japanese anime and manga characters in each country. Finally, using the principal component analysis, we confirmed the similarities and differences in Kansei between Japan and other countries, and developed a tool to visualize this.
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Free Research Field |
デザイン学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
日本の文化的価値をアピールして海外からの需要獲得を狙うためのブランド戦略(クールジャパン政策など)が進められているが、日本の生活文化から育まれたコンテンツやファッション、日本食などが海外でも人気を博し、特に日本のポップカルチャーの代表的な漫画やアニメなどのコンテンツが高く評価されている。そこで、本研究は、国内外の人々に対し、日本の漫画・アニメのキャラクターに対する印象評価の共通点や相違点の分析を試みた。本研究は、まだ基礎的な段階ではあるが、感性の科学的なアプローチを活用して異文化間の感性的な理解に貢献する方法を見出そうとしたことが、社会的・学術的意義があるものと思われる。
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