2023 Fiscal Year Final Research Report
Development and effect studies of educational program based financial statements to enhance the creativity for the undergraduate and graduate students in engineering
Project/Area Number |
19K03161
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09080:Science education-related
|
Research Institution | Tohoku University |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
森谷 祐一 東北大学, 工学研究科, 教授 (60261591)
須藤 祐子 東北大学, 工学研究科, 特任准教授 (70344687)
武田 浩太郎 東北大学, 工学研究科, 講師 (80727214)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 企業戦略 / 財務諸表 / 創造力 / 事業立案 / 工学教育 / 産学共創 / リーダー育成 |
Outline of Final Research Achievements |
This study is an educational research in which the research theme is the question, "How to develop creative human resources?" and the solution is to "develop a new type of educational program for engineering students. We developed an entrepreneurship education program for engineering students to nurture next-generation leaders, and measured the educational effects (learning outcomes of students) based on the self-reflective reports and new business proposals of the completed students (a total of 282 students for 10 years). In addition, we clarified the relationship between the program content and methods, student attributes, and the five abilities/viewpoints that constitute the basic ability to " take a broad bird's-eye view of the world, analyze its changes based on various numerical data, find the essence of the changes, and formulate global strategies," which the program is expected to cultivate from first-year undergraduates.
|
Free Research Field |
アントレプレナーシップ教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
開発した教育プログラムは、国際変化を反映する経営報告(有価証券報告書)の財務諸表を基盤とし、それ以外の多くの公開データを収集・分析して、新規事業提案により企業が成長する戦略を立てるプログラムである。教え過ぎずに「学生自ら考える」主体性、複数の企業経営層の参画による産学共創、国際機関や海外大学と連携した国際性等を持つ教育の枠組を構築することができた。 教育プログラムで習得を目指す能力に、プログラムの内容・方法及び受講者の属性がどのように関係しているのか、その構造を示すことができた。本研究で見出した手法は、他の教育プログラムにも適用可能と考えられ、教育プログラム自体を評価する手法となる。
|