2022 Fiscal Year Final Research Report
Development of practical case in environmental survey covered Brassica species applicable to school education program
Project/Area Number |
19K03167
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09080:Science education-related
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Research Institution | University of Fukui |
Principal Investigator |
Nishizawa Toru 福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 教授 (80414382)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | アブラナ類 / 生物教材 / DNAマーカー / 環境調査 / 理科教員養成 / 生物教育 |
Outline of Final Research Achievements |
Analytical methods using DNA polymorphisms were developed to achieve an environmental survey covered Brassica species. As a result, genetic diversity of cpDNA in feral populations were detected, but genetic polymorphisms which allow species identification were not sufficient. We are half way down the road to construct the practical program, which cooperates with regional schools and children, due to the COVID-19 pandemic.
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Free Research Field |
植物系統分類学,生物教育
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究において,アブラナ類の野外集団に葉緑体DNA多型があることが明らかになって来た。この結果は,野生集団の多様性と分布の実態解明に関する研究へと進展が見込まれる上に,群落構成種の種判別を確実に行うことができれば,国内の生物多様性保全の見地からも重要な意味を持つ。輸入された種子(ナタネ)のこぼれ落ちに起因する遺伝子組換えセイヨウアブラナの環境影響が懸念されている。本研究の成果を発展させて,アブラナ類の種判別をおこなう技術を確立し,広い地域で環境調査を実施するモデルケースを提示することができれば,国内の環境保全に関する政策や調査手法の向上にも貢献が期待できる。
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