2022 Fiscal Year Final Research Report
An Assessment of International Science Education in Japanese Secondary Education and a Consideration of its Direction in the Future
Project/Area Number |
19K03180
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09080:Science education-related
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Research Institution | Ritsumeikan University |
Principal Investigator |
TANAKA Hiroshi 立命館大学, 教職研究科, 准教授 (40802153)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
堀江 未来 立命館大学, 国際教育推進機構, 教授 (70377761)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | 国際科学教育 / 国際サイエンス・フェア / スーパーサイエンスハイスクール / 探究型学力 / グローバル力 |
Outline of Final Research Achievements |
Ritsumeikan High School, the subject of this study, has been holding international science fairs since early on as part of its Super Science High School program. Many science schools overseas have also begun to put similar emphasis on international science fairs, and in this study, we surveyed those schools and researched the type of students they aim to foster and the abilities they seek to develop. The research results were published in the book "Science Education Linking the World: Nurturing People with a Global Viewpoint in Science through High School Science Fairs". The unexpected corona disaster also led to a new initiative, an online international science fair, and we confirmed its usefulness as well as its effectiveness in international science exchange post-COVID.
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Free Research Field |
国際科学教育
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
科学・技術の発展には、国際的協力や協働が重要であるとともに、熾烈な国際競争にさらされていることも事実である。そのような中で、高校生による国際的な科学交流が活発になった現在、高校時代にどのような国際科学教育を行うことが必要かを研究することは、今後の理系グローバル人材育成のために極めて重要と言える。 また、それらの教育手法を多くの学校へ普及させることが重要であり、同時に、世界の科学校との連携、協力関係をより強化し、質の高い国際科学教育を実現することが求められている。 本研究では、国際科学教育を広く普及させるための実践とともに、これらの研究を実施した。
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