2021 Fiscal Year Final Research Report
Effects of blending reasons on social judgments
Project/Area Number |
19K03208
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 10010:Social psychology-related
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Research Institution | The University of Shiga Prefecture |
Principal Investigator |
YAMADA Ayumi 滋賀県立大学, 人間文化学部, 准教授 (00406878)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | 理由のブレンド / 社会的判断 |
Outline of Final Research Achievements |
This study conducted three experiments focusing on the effects of blended or mixed reasons on judgements and decision making. Experiment 1 and Experiment 2 investigated whether individuals could comply with a jumble of behavioral principles such as libertarian paternalism, and found that the blended or mixed principles could not guide judgements and decisions making simultaneously. Experiment 3 investigated compared individual’s preference for prepaid cards varying on the number of member stores, and found that participants showed less preference for cards which were available on more stores.
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Free Research Field |
社会心理学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
「理由は多いほどよい」という考えは,社会通念としても学術研究においても受けいれられてきた。しかし,この考えは実際のところ十分な実証的検証を受けてこなかった。誤った前提のもと,複数の理由を呈示するコミュニケーションが実践されると思わぬ反作用が生じる危険があろう。本研究は,(1)複数の理由が利用できるとき,単独の場合より,決定と選択が控えやすくなりうること,また,(2)複数の原理によって立つ行動介入が現実的に機能しないことがあること,を確認した。「理由のブレンド」という視点を切り口に,行為と理由を結ぶ関数関係を実証的に見直すことで,社会行動の理解と予測の範囲を広げることに貢献したといえる。
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