• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2021 Fiscal Year Research-status Report

Mental time travel in early childhood: Counterfactual thinking and future thinking

Research Project

Project/Area Number 19K03223
Research InstitutionChiba University

Principal Investigator

中道 圭人  千葉大学, 教育学部, 准教授 (70454303)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Keywords幼児 / 思考 / 実行機能 / 心の理論 / 縦断研究 / 認知発達
Outline of Annual Research Achievements

本研究では,幼児期における様々な思考(メンタル・タイムトラベル,心の理論,等)の発達や,その思考を支えている基盤的能力(実行機能,社会情動的能力)の発達を検討するものである。
令和3年度は,大きく3つの研究を進めた。第一に,幼稚園・保育所に通う4~6歳児113名を対象に,観察した事象から一定の法則を見出し,その法則を用いて将来の予測をなすかを検討するための実験を行った。実験ではまず,木や石がある公園Aの模型を提示し,実験者が幼児と一緒に「公園Aのどこに虫aがいるか」を探した。その後,同じような公園Bの模型を提示し,幼児に「公園Bでは,虫aがどこにいるか(虫の居場所に関する法則)」を尋ねた。最後に,公園Bでも虫aを探した後,幼児に「虫aはどのような場所が好きか(虫の居場所に関する法則)」を尋ねた。その結果,幼児が事象の生起確率に注目して一定の法則を見出すこと,さらには新たな事象を予測するためにその法則を用いること等が明らかになった。この成果の一部を,学会にて発表した。
第二に,幼児期の思考やその基盤となる実行機能・社会情動的能力に関わる取得済みのデータの再分析・再解釈等を行い,それらの成果の一部を学術論文や書籍の章として公刊した。
第三に,幼児期の思考やその基盤的能力の発達が就学以降の学業的な発達とどう関連するかを検討するための縦断的な調査を行った。分析の結果,幼稚園年長時点の実行機能は小学校1年生時点の学業達成を強く予測すること,また幼稚園年長時点の心の理論の能力は小学校1~5年生の学業達成の影響を統制した場合でさえ,小学校卒業時点の学業達成を予測すること等が示された。この成果の一部を学会の研究発表や学術論文として公表した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

今年度も新型コロナウィルス感染症の影響により,当初に予定したスケジュールでの研究実施は困難な状況であった。そのため,昨年度と同様に研究計画の調整を行い,まずは児童を対象とした縦断的な研究を継続した。また,新たに「子ども研究制度」を立上げ,保護者と幼児に大学に来校してもらうことにより,実験の一部を実施することが可能となった。そのため,調整した研究計画については,概ね計画通りに遂行された。

Strategy for Future Research Activity

今後は,児童を対象とした縦断的な研究のデータをさらに精緻に分析して,学会発表や学術論文としてまとめ,公表すると共に,新型コロナウィルス感染症の状況を踏まえながら,幼児を対象とした対面での実験を継続して実施する予定である。

Causes of Carryover

令和3年度では,参加予定であった学会等がオンライン開催となった。このため,旅費等の余剰が生じた。また,研究計画を調整し,対面での実験に関わる物品費・人件費等の使用を延期したため,予算の余剰が生じた。本予算は,翌年度の研究のための物品費・旅費等として使用する予定である。

  • Research Products

    (15 results)

All 2022 2021

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 5 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] The relationship between child-centered teaching attitudes in childcare centers and the socio-emotional development of Japanese toddlers2022

    • Author(s)
      Nakamichi Keito、Takahashi Minori、Sunagami Fumiko、Iwata Miho
    • Journal Title

      Early Childhood Research Quarterly

      Volume: 59 Pages: 162~171

    • DOI

      10.1016/j.ecresq.2021.11.014

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 幼児におけるネガティブ刺激への情動的反応,心の理論,仲間関係の関連2022

    • Author(s)
      中道圭人・中道直子・中澤潤
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 70 Pages: 127~133

    • DOI

      10.20776/S13482084-70-P127

    • Open Access
  • [Journal Article] 幼児におけるポジティブ情動の制御と仲間関係2022

    • Author(s)
      髙橋実里・中道圭人
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 70 Pages: 135~141

    • DOI

      10.20776/S13482084-70-P135

    • Open Access
  • [Journal Article] 保育所の規模と保育のプロセスの質及び1-2歳児の社会情動的能力の関連2022

    • Author(s)
      山田千愛・砂上史子・岩田美保・髙橋実里・中道圭人
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 70 Pages: 143~148

    • DOI

      10.20776/S13482084-70-P143

    • Open Access
  • [Journal Article] 自閉スペクトラム特性児の社会情動的能力の評価2022

    • Author(s)
      杉田克生・中道圭人
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 70 Pages: 149~154

    • DOI

      10.20776/S13482084-70-P149

    • Open Access
  • [Journal Article] Examining the indirect effects of kindergarteners’ executive functions on their academic achievement in the middle grades of elementary school2021

    • Author(s)
      Nakamichi Naoko、Nakamichi Keito、Nakazawa Jun
    • Journal Title

      Early Child Development and Care

      Volume: - Pages: 1~14

    • DOI

      10.1080/03004430.2021.1913135

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 幼児における他者の行動に関する信念の修正2022

    • Author(s)
      林冬美・中道圭人
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会
  • [Presentation] 養育・教育環境と1-2歳児の言語発達: 感情語を含む言語発達と言語的家庭養育の実態と関連2022

    • Author(s)
      岩田美保・中道圭人・砂上史子・髙橋実里
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会
  • [Presentation] The relationships between cool/hot executive functions during preschool-age and academic achievements: A 5-year longitudinal study.2021

    • Author(s)
      Nakamichi, K., Nakamichi, N., & Nakazawa, J.
    • Organizer
      2021 Biennial Meeting of Society for Research in Child Development.
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Preschooler's cool/hot executive functions predict their school academic achievement in Japan.2021

    • Author(s)
      Nakamichi, K., Nakamichi, N., & Nakazawa, J.
    • Organizer
      The 32nd International Congress of Psychology.
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Effects of childcare quality on social and emotional skills of 1- to 2-year-old children.2021

    • Author(s)
      Takahashi, M., Nakamichi, K., Sunagami, F., & Iwata, M.
    • Organizer
      The 32nd International Congress of Psychology.
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The relationship between the childcare quality and the group size in daycare centers: Research on Japanese daycare centers aged one- to two-years class.2021

    • Author(s)
      Sunagami, F., Iwata, M., Nakamichi, K., & Takahashi, M.
    • Organizer
      The 11th International Conference of Korean Society for Early Childhood Education.
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 幼児期のCool/Hotな実行機能が小学校での学業達成に及ぼす影響2021

    • Author(s)
      中道圭人・中道直子・中澤潤
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会
  • [Presentation] 認知的・情動的な自己制御の発達: 子どもたちの「未来の自分」を支える力2021

    • Author(s)
      中道圭人
    • Organizer
      第5回 広域科学教育学会大会
    • Invited
  • [Book] 情動制御の発達心理学2021

    • Author(s)
      上淵 寿、平林 秀美
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623091614

URL: 

Published: 2022-12-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi