2022 Fiscal Year Final Research Report
Investigation of Discourse Comprehension and Critical Thinking in the Digital Era: Empirical Studies and Proposal for Education
Project/Area Number |
19K03253
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 10020:Educational psychology-related
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Research Institution | Tokyo Gakugei University |
Principal Investigator |
INUZUKA Miwa 東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (50572880)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
田中 優子 名古屋工業大学, 工学(系)研究科(研究院), 准教授 (30701495)
藤本 和則 近畿大学, 経営学部, 教授 (80424993)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | デジタルメディア / 誤情報 / 偽科学 / 他者の意見 / 理解 / 態度 / 批判的思考 |
Outline of Final Research Achievements |
A prominent feature of discourses in the digital age is the dissemination of unreliable information through a variety of media.This study aims to investigate the impact of misinformation, including fake news and pseudoscience, through a series of experiments and surveys. The findings revealed two key insights: (1) instructing readers to prioritize accuracy when presenting corrective information yielded limited effectiveness, and (2) critical comments made by others regarding misinformation had a notable impact, as they (a) diminished the intuitive inclination of readers to believe misinformation with negative nuances, and (b) prompted readers to critically examine the information when refutative elements were present. Additionally, our surveys imply a need for targeted approaches in educational practices to address specific instances of misinformation, while highlighting the varying beliefs among instructors concerning handling such misinformation.
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Free Research Field |
教育心理学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
フェイクニュースや偽科学のような誤情報がインターネット上に頻繁に出現している。本研究は,「誤情報を受け入れるのを防ぎ,正しい情報に修正することができるか」という問いに関連する知見を提供した。第一に,一度信じた誤情報を修正するのが困難であることを文献研究から示し,実験から常に「正確さに注意せよ」という教示を常に行うことが最善とは言えず選択的な介入を行うべきである可能性を示した。第二に,誤情報に他者のコメントが付随することの効果を実証的に検討し,コメントが誤情報を否定する根拠を示すと,読み手の熟考が促進され,誤情報を信じにくくなることが示された。
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