2021 Fiscal Year Final Research Report
Development of objective method for determining form factor under full-load and ballast conditions
Project/Area Number |
19K04877
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 24020:Marine engineering-related
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Research Institution | 防衛大学校(総合教育学群、人文社会科学群、応用科学群、電気情報学群及びシステム工学群) |
Principal Investigator |
OKAHATA Go 防衛大学校(総合教育学群、人文社会科学群、応用科学群、電気情報学群及びシステム工学群), システム工学群, 准教授 (80546169)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
藪下 和樹 防衛大学校(総合教育学群、人文社会科学群、応用科学群、電気情報学群及びシステム工学群), システム工学群, 准教授 (20546163)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | 形状影響係数 / 抵抗試験 / バラスト状態 / スパースモデリング |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, we attempted to develop an objective method for determining a form factor under full-load and ballast conditions. First, we created approximate functions based on equations of flat plate frictional resistance coefficient for fitting to the results of resistance tests. Second, we developed computer codes for the curve fitting using sparse modeling and executed them to determine a form factor. And finally, we also developed a procedure for objectively removing the measured data of the slow velocity area by improving the evaluation index. The present method was applied to some SR resistance test data under full-load and ballast conditions. Consequently, it could be found that the proposed method for determining a form factor was effective.
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Free Research Field |
船舶海洋工学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
模型船の抵抗試験結果から形状影響係数Kを決定する際,これまでは造波抵抗係数を表す式を基にしていたのに対し,本手法は粘性抵抗係数を表す式を基にしている点が学術的に新しい.また,スパースモデリング手法の有用性を示す一例となった.従来の方法では熟練の技術者の経験に頼っていたものが,本手法を用いることによって実務経験年数に関係無く同一の形状影響係数Kを決定することが可能となり,実船の性能推定技術の発展に貢献することができる.
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