2021 Fiscal Year Final Research Report
Feature Extraction and Structuring of Consultation Record Data from Cancer Consultation and Support Centers with Analysis of Its Trend
Project/Area Number |
19K10496
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 58010:Medical management and medical sociology-related
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Research Institution | Hyogo University of Health Sciences (2021) Kobe Women's University (2019-2020) |
Principal Investigator |
MITOMA MIWA 兵庫医療大学, 看護学部, 講師 (60618304)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
石垣 恭子 兵庫県立大学, 応用情報科学研究科, 教授 (20253619)
谷水 正人 独立行政法人国立病院機構四国がんセンター(臨床研究センター), その他部局等, 院長 (20501844)
西村 治彦 兵庫県立大学, 応用情報科学研究科, 教授 (40218201)
福島 美幸 独立行政法人国立病院機構四国がんセンター(臨床研究センター), その他部局等, 医療ソーシャルワーカー (40627692)
東 ますみ 神戸女子大学, 看護学部, 教授 (50310743)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | がん相談支援センター / 相談記録 / ビッグデータ / テキストマイニング |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, the overall consultation records accumulated in Hospital A’s Cancer Counseling and Support Center were surveyed and analyzed to capture the changes and trends of the contents of consultations. As a first step towards systematic utilization of this data, we structured the consultation content of one year’s worth of consultation records using co-occurrence analysis and text-mining methods on consultation items and the text of consultation records in order to clarify patterns and trends in these consultations.Next,for the 10-year consultation records at this center, the number of consultations and time taken for each item of the consultation content were evaluated. Text mining was also performed alongside analyzing the word frequency and co-occurrence relationship between words.The accumulation of practical knowledge would lead to knowledge sharing, alongside an improvement in the knowledge and skills of counselors.
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Free Research Field |
臨床看護学、医療社会学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
がん相談支援センターは、全国の指定がん病院等に設置されているがんの相談窓口であり、がん医療に関する情報提供および相談支援を行っている。電話や面談などで相談された内容は、相談に応じた相談員が全国的に統一された相談記入シートに記録を残している。この相談記録を研究対象データとして、問い合わせの多い治療や検査、医療費・生活費に関する相談や症状・副作用・後遺症による日常生活上の不安や困りごと等を分析し整理した。また、医療や社会の状況変化の下での相談内容の経年的な変化を捉えるための分析手法を確立し、問い合わせの多い相談内容に対する情報提供やがん相談支援センターにおける相談支援対応の質向上につながった。
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