2022 Fiscal Year Final Research Report
Fundamental research and program development for interprofessional faculty development
Project/Area Number |
19K10552
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 58010:Medical management and medical sociology-related
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Research Institution | Chiba University |
Principal Investigator |
Shoichi Ito 千葉大学, 大学院医学研究院, 教授 (60376374)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
石井 伊都子 千葉大学, 医学部附属病院, 教授 (00202929)
朝比奈 真由美 千葉大学, 医学部附属病院, 特任教授 (00302547)
酒井 郁子 千葉大学, 大学院看護学研究科, 教授 (10197767)
鋪野 紀好 千葉大学, 医学部附属病院, 特任助教 (10624009)
松本 暢平 千葉大学, 国際未来教育基幹, 助教 (30737755)
横尾 英孝 千葉大学, 医学部附属病院, 特任研究員 (70724657)
笠井 大 千葉大学, 医学部附属病院, 特任助教 (70815076)
井出 成美 千葉大学, 大学院看護学研究科, 准教授 (80241975)
臼井 いづみ 千葉大学, 大学院看護学研究科, 特任講師 (80595984)
相馬 孝博 千葉大学, 医学部附属病院, 特任教授 (90262435)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | 専門職連携教育 / ファカルティ・ディベロップメント |
Outline of Final Research Achievements |
The results of a qualitative study of interprofessional faculty development (IPFD) in nurse practitioner (tokutei-kangoshi) training revealed the usefulness of conferences between nurse practitioners, trainees and supervisors (doctors and nurses) to reflect on specific practice. It was also observed that the recognition of the importance of IPWs and nurse practitioner (tokutei-kangoshi) increased and changed to provide efficient and effective patient care as a result of the application of IPFD training outcomes in practice. The results of a qualitative study of IPFD in multi-professional training for new faculty and staff showed that mutual understanding and cooperation between professions is promoted by sharing information about training content and other information from each training department, and that training planned and organised by the IPFD is useful for understanding and promoting IPW.
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Free Research Field |
医学教育
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
専門職連携は、患者ケアを向上し、医療費を削減し、国民の健康を増進させるものであり、医療安全の向上に不可欠である。専門職連携を向上させるためには、その指導者の育成(IPFD: Interprofessional faculty development)が必要である。本研究は、IPFDで期待される効果を明らかにした。このことは今後の専門職連携の発展、すなわち患者ケアの向上のために重要である。
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