• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Final Research Report

Development of e-learning materials for midwifery students to acquire practical skills in "support for infertile women

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19K11062
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 58070:Lifelong developmental nursing-related
Research InstitutionIbaraki Prefectural University of Health Science

Principal Investigator

NAGAOKA Yukiko  茨城県立医療大学, 保健医療学部, 准教授 (80315762)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 西出 弘美  茨城県立医療大学, 保健医療学部, 助教 (30615472)
島田 智織  茨城県立医療大学, 保健医療学部, 教授 (90347245)
清水 清美  城西国際大学, 看護学部, 教授 (70323673)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Keywordseラーニング / 不妊女性 / 助産師学生 / 実践能力
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop e-learning materials to help students in the basic midwifery education course acquire practical skills in "support for infertile women." The e-learning content was extracted from the electronic syllabus of midwifery training courses nationwide, the national midwifery examination question criteria, and the textbook of basic midwifery education. e The e-learning site was organized into large categories (units) and small categories (each class content). PowerPoints, PDF documents, video materials, etc. were placed in each lesson content. In the future, after making minor modifications to the lesson contents, we will conduct an evaluation study with students.

Translated with DeepL.com (free version)

Free Research Field

助産学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

助産師には女性の生涯にわたる健康を支える専門職として幅広い専門的知識と高い実践能力が求められている。日本ではカップルの5.5組に1組が不妊であり、助産学生には「不妊の悩みを持つ女性と家族への支援:知識としてわかる」というレベルが期待されている。
しかし助産学教育のカリキュラムは過密であり、不妊女性への支援に関する学習に十分な時間を割けないという現状がある。eラーニングは、時間や場所を問わず、反復して学習できるため、有用性が認識されている。助産師学生が、本研究のeラーニング教材を積極的に活用し、不妊に関する知識を身ににつけることができれば、実践に反映できる点で、研究の成果は社会的意義が大きい。

URL: 

Published: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi