2022 Fiscal Year Final Research Report
Production of instruction book for kendo beginners based physics theory
Project/Area Number |
19K11570
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 59030:Physical education, and physical and health education-related
|
Research Institution | Fukushima University (2022) Yamagata University (2019-2021) |
Principal Investigator |
Takeda Ryuichi 福島大学, 人間発達文化学類, 特任教授 (30171656)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
坂井 伸之 山口大学, 大学院創成科学研究科, 教授 (00267402)
池田 英治 筑波大学, 体育系, 助教 (70726877)
土井 敬真 山形大学, 地域教育文化学部, 准教授 (50711272)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | 剣道 / 指導法 / 物理学 / 学校体育 |
Outline of Final Research Achievements |
The 2016 challenging exploratory research, ``Elucidation of kendo movements by physical analysis and the development of teaching methods,'' was continued, and a simple and effective teaching method that can be learned quickly was clarified. They are: (1) flip-up shinai swing (seesaw effect), (2) kicking foot guidance (kicking exercise), (3) stepping foot guidance (stepping exercise), (4) Bon Odori (fusion of (2) and (3)), (5) tankendo (suppression of swing), and (6) There are 7 training methods: close contact swing and ⑦ repeated hits (matching of upper and lower limbs). In addition, based on the results, seven training methods, the theory behind them, and instruction manuals with photographs were created.
|
Free Research Field |
スポーツ教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
剣道は、学校体育における「武道」の選択科目として必修となっている。我が国の伝統文化としての「剣道」を学習することは意義深い。しかし、受講する学生が非常に少ないことは大きな課題である。その主な原因は、用具の扱いにくさと技術指導の難しさがあるといえる。とくに後者は、学校体育に関わらず、幼少年剣道等に関わる大きな技術的課題であるといえる。 そのような背景から、科学的理論(物理学)に基づいた、早期に、確実に、楽しく、誰でも技術習得が可能な指導法の開発は望まれることである。そのような指導法開発によって、学校体育での剣道受講者の増加や、剣道愛好者の増加が予見される。
|