2022 Fiscal Year Final Research Report
Support system for piano learning, not piano playing
Project/Area Number |
19K12250
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 62030:Learning support system-related
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Research Institution | Kyushu Institute of Technology |
Principal Investigator |
Yamamoto Kunio 九州工業大学, 大学院情報工学研究院, 助教 (90363407)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | 演奏支援 / ピアノ演奏 / ユーザインターフェース |
Outline of Final Research Achievements |
This study experimented on the effects of piano support methods (for example, a method of displaying the keys pressed on the score, or a method of pointing out mistakes in pressing the wrong keys, etc.). As results of the experiments, even with a simple support function, beginner piano players depended on a support method, and someone were sometimes confused when playing withs normal scores. In the case of similar method but different display method, some beginner piano players practiced effectively. The results show that it is important to have support methods that not only provide support but also make beginner piano players think.
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Free Research Field |
ユーザインターフェース
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
多くのピアノ支援システムは様々な機能を含んでいて,そのシステム全体を総合的に評価することが多い.しかし,ピアノ初心者に対してどの支援機能がどのように影響したかについてはあまり研究されていない. 本研究では支援機能を最小限にし,それらを使ってピアノ初心者に練習してもらうことで,どのような影響があるかを調べた.「押した鍵盤が分かる様に楽譜上に表示する」という機能では,表示方法によってはピアノ初心者が支援に依存してしまい,通常の楽譜を読むときに困惑する結果になったが,異なる表示方法では依存が少なく効率的に練習できた.ピアノ支援システムを作成する上では支援の影響を考慮する必要があることが分かる.
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