• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2020 Fiscal Year Research-status Report

Development of Learners' supporting module based on the educational big data analytics

Research Project

Project/Area Number 19K12251
Research InstitutionKumamoto University

Principal Investigator

宇佐川 毅  熊本大学, 大学院先端科学研究部(工), 教授 (30160229)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Keywords教育ビックデータ / 学習支援システム / ラーニングアナリティクス / 学習データマイニング / eラーニング / モンゴル / アフガニスタン / 国際共同研究
Outline of Annual Research Achievements

学習支援システム上の教育ビックデータを活用し、学習者個々人の修学状況の解析に基づく学習支援を目的として、令和2年度は以下の点について、研究を推進した。
平成30年度より開始したアフガニスタン・カブールポリテクニックとの共同研究を通じ、従来からの対面型の講義とブレンディド型の講義の比較を、複数年度・複数科目における学習履歴データおよび最終成績を用いて行い、その結果を論文として発表した。さらに、ブレンディド型講義を受講した学習者個々人の学習支援システム上の活動記録を元に、履修放棄の可能性の有無を、15週からなる講義において開始後4週までのデータで、最終的に不合格となった学生の80%以上を推定できることを明らかにした。
さらに、令和元年度までに開発した学習コンテンツを閲覧する際のマウス操作を記録する手法を、アフガニスタンの共同研究先で活用した。特に、通信帯域の制約がある中で利用できるようシステムを改良した上で、熊本大学に設置したeラーニングシステムをアフガニスタンからアクセスする形でONLINE試験を受験させ、不正行為の可能性の自動識別を試みた。具体的には、受験中に複数のタブを利用しており、試験を実施しているタブから一定時間離れた受講者を、不正をしている可能性のある学生と想定した。2つの科目におけるONLINE試験での推定結果では、80%以上の推定精度が得られた。また、コロナ禍への対応で急速に進んだ遠隔授業を収録したビデオを活用することを目指し、教材に関連したキーワードをビデオの音声トラックから抽出する手法についても研究を進めており、その結果を国際学会で発表した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

計画立案時の想定に従い、学習支援システム上に保存された同一のシラバスを用いた科目における過去の教育ビックデータを用いることで、年度毎の学事歴の違いなどを正規化することで学生の修学状況を推定する手法を開発した。この手法を、講義実施形態や教材構成の違いなどを踏まえたうえで、モンゴル国立大学(2科目)やカブールポリテクニック(2科目)を履修した学生に適応し、その推定精度を評価した成果を国際誌で発表した。
一方、本研究で目的とする「履修中の学生の状況を動的に推定し、メンタリングや学習支援、さらには教授内容の最適化などを支援する機能の構築」に近づくことができると考え、学習者個々の学習行動の把握を並行して行うこととした。コロナ禍の影響で、国内の大学でも遠隔授業が急速に広がり、個々の学生の学習行動の把握は、習熟度向上という目的以外にも、学生の心身の健康状態をモニタできる可能性があると考え、研究内容をコロナ禍での就学支援に結びつける計画である。
以上から、当初計画した内容について一定の成果を出しつつも、新たな課題を克服するために付加的な研究テーマを追加した形で、研究を実施しており、「概ね順調に進展している。」と判断した。

Strategy for Future Research Activity

学習支援システム上に保存された教育ビックデータを用いた履修放棄等の可能性のある学習者の推定については、今後も機械学習系のツールでの推定を試みる。加えて、動的な学習行動を把握するため、長期間の学習ビックデータに加え、マウストラッキングやWEBカメラによる視野分析など学習中の短期的なデータを活用し、学習者ひとり一人に対する学習支援を試みる。加えて、コロナ禍における学生の心身の不調推定にも、これらのデータが活用できる可能性があると考え、研究を展開した。

Causes of Carryover

コロナ禍で海外で開催される国際学会への参加がすべてオンライン化されるとともに、共同研究者の招へいができず、旅費の支出が皆無となった。一方、論文のOPEN化を進めたことで、その他の項目の支出が増加した。

  • Research Products

    (12 results)

All 2020 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (5 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 3 results)

  • [Int'l Joint Research] モンゴル国立大学(モンゴル)

    • Country Name
      MONGOLIA
    • Counterpart Institution
      モンゴル国立大学
  • [Int'l Joint Research] カブールポリテクニック(アフガニスタン)

    • Country Name
      AFGHANISTAN
    • Counterpart Institution
      カブールポリテクニック
  • [Int'l Joint Research] ウダヤナ大学/スラバヤ工科大学(インドネシア)

    • Country Name
      INDONESIA
    • Counterpart Institution
      ウダヤナ大学/スラバヤ工科大学
  • [Journal Article] Using real-time online preprocessed mouse tracking for lower storage and transmission costs2020

    • Author(s)
      Purnama Fajar、Usagawa Tsuyoshi
    • Journal Title

      Journal of Big Data

      Volume: 7 Pages: 27-49

    • DOI

      10.1186/s40537-020-00304-x

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Implementation of real-time online mouse tracking on overseas quiz session2020

    • Author(s)
      Purnama Fajar、Sukhbaatar Otgontsetseg、Choimaa Lodoiravsal、Usagawa Tsuyoshi
    • Journal Title

      Education and Information Technologies

      Volume: 25 Pages: 3845~3880

    • DOI

      10.1007/s10639-020-10141-3

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Learning Analytics: Analyzing Various Aspects of Learners’ Performance in Blended Courses. The Case of Kabul Polytechnic University, Afghanistan2020

    • Author(s)
      Sokout Hamidullah、Usagawa Tsuyoshi、Mukhtar Sohail
    • Journal Title

      International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET)

      Volume: 15 Pages: 168~168

    • DOI

      10.3991/ijet.v15i12.13473

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Portable Keyword Spotting and Sound Source Detection System Design on Mobile Robot with Mini Microphone Array2020

    • Author(s)
      Andra Muhammad Bagus、Usagawa Tsuyoshi
    • Journal Title

      Proc. 2020 6th International Conference on Control, Automation and Robotics (ICCAR)

      Volume: 1 Pages: 1-6

    • DOI

      10.1109/ICCAR49639.2020.9108086

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Automatic Transcription and Captioning System for Bahasa Indonesia in Multi-Speaker Environment2020

    • Author(s)
      Andra Muhammad Bagus、Usagawa Tsuyoshi
    • Journal Title

      2020 5th International Conference on Intelligent Informatics and Biomedical Sciences (ICIIBMS)

      Volume: 1 Pages: 1-6

    • DOI

      10.1109/ICIIBMS50712.2020.9336388

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] A conceptual framework for effective deployment of learning analytics in higher education - A case in Afghanistan2020

    • Author(s)
      Sokout, H., Freshta Hanif, Usagawa, T.
    • Organizer
      The 15th International Student Conference on Advanced Science and Technology
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Paradigm Shift of Education under COVID-19 - Process and Outcomes at Kumamoto University, Japan2020

    • Author(s)
      Tsuyoshi Usagawa
    • Organizer
      IEEE TALE 2020
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Paradigm Shift of Education under COVID-19 - Process and Outcomes at Kumamoto University, Japan2020

    • Author(s)
      Tsuyoshi Usagawa
    • Organizer
      International Webinar 59th Anniversary of UNSRAT
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] コロナ禍を超えて ~教育のパラダイムシフトを目指して2020

    • Author(s)
      宇佐川 毅
    • Organizer
      第23回】4月からの大学等遠隔授業に関する取組状況共有サイバーシンポジウム~遠隔・対面ハイブリッド講義に向けての取り組み
    • Invited

URL: 

Published: 2021-12-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi