2023 Fiscal Year Final Research Report
Development of the Feedback System based on a Self-diagnosis for Cross-disciplinary PBL Exercise Classes
Project/Area Number |
19K12274
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 62030:Learning support system-related
|
Research Institution | Akita University of Art |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
須藤 秀紹 近畿大学, 情報学部, 教授 (90352525)
坂本 牧葉 北海道情報大学, 情報メディア学部, 講師 (20622848)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | PBL学習 / エンジニアデザイン教育 / ポートフォリオシステム |
Outline of Final Research Achievements |
A method of evaluation qualities of teams has been developed based on a mathematical model. With this method, group work teams are evaluated from a viewpoint of how each member must engage the task by proving own abilities to achieve the goal. A supporting system to generate a desirable group set based on the proposed method.
|
Free Research Field |
視覚情報処理
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本提案課題の学術的な特色は,領域横断型PBL授業の評価を,活動記録や成果物だけではなくチームワークという視点からも行う点にある.一般的なPBL演習授業では,活動に対するフィードバックは,外部からのグループ活動の観察や,提出された成果物などで行われている.しかしながら,エンジニアリングデザイン教育が目指す「自己効力感(self-efficacy)」の育成を考えたとき,このような他者観察(=外部観測)によるフィードバックには限界があると考えられる.本課題で提案する方法は,各メンバーの能力や知識に基づいてチーム構成の質を評価するアプローチを取る点に学術的な意義がある.
|