2021 Fiscal Year Final Research Report
A method for easing the uncanny valley of a photorealistic CG character by applying 1/f fluctuation to its motion
Project/Area Number |
19K12283
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 62040:Entertainment and game informatics-related
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Research Institution | Ibaraki University |
Principal Investigator |
Yamada Mitsuhiro 茨城大学, 理工学研究科(工学野), 准教授 (10272113)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | ヒューマンアニメーション / 不気味の谷現象 / 1/fゆらぎ / CGキャラクタ / フォトリアル |
Outline of Final Research Achievements |
Animations with realistically shaped CG human characters elicit the uncanny valley effect. Not only does the shape of the CG character cause this effect, but also the motion causes it. Various types of human motion exhibit 1/f fluctuations. Thus, we can consider 1/f fluctuations as essential elements of human motion and 1/f fluctuation can be used to reduce eeriness in animated scenes. In the present study, human animations using 1/f fluctuation are investigated by subjective comparison. Specifically, based on preliminary experiments, the method of 1/f fluctuation was applied to the motion data of a walking scene and a running scene. The results show a tendency for the appropriate amplitude and frequency band of the 1/f fluctuation to depend on the original motion of the scene.
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Free Research Field |
エンタテインメントおよびゲーム情報学関連
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
近年の技術進展により、CGキャラクタの形状はフォトリアルになってきているが、不気味の谷現象の発生が課題となっている。不気味の谷現象の発生には、その形状に見合う人間らしい動作の欠落による影響が大きいと考えられる。このため「形状のリアルさにより生じた不気味の谷現象を、動作を工夫することにより緩和できるか?」という学術的検討を行った。人間らしい動作の重要な要素と考えられる1/fゆらぎをCGキャラクタの動作へ適用し、不気味の谷現象の緩和につながる可能性を示した点に学術的意義がある。従来は未検討の、動作の工夫による不気味の谷現象の緩和は、従来技術を大きく変革する可能性がある点に社会的意義がある。
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