2021 Fiscal Year Final Research Report
Autonomous Motion Engine for Behavior and Reaction Design of Interactive Character Agents
Project/Area Number |
19K12284
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 62040:Entertainment and game informatics-related
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Research Institution | Tokyo Institute of Technology |
Principal Investigator |
Mitake Hironori 東京工業大学, 科学技術創成研究院, 助教 (30613939)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | インタラクティブキャラクタ / 自律エージェント / アニメーションシステム / 躍度最小軌道 / マイクロスリップ |
Outline of Final Research Achievements |
For creation of attractive embodied communication agents, motion generation engine to enable both various reactions according to situation and capable of handcrafting expressive animations are important. We propose reactive animation framework for characters which is based on reaching motion, realized by minimum jerk trajectory, inverse kinematics and physics simulation. In addition, we realized conversion method from conventional motion data into reaching motion based reactive animation, and autonomous addition of micro-slipping by mimicking memory and perception mechanisms.
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Free Research Field |
キャラクタアニメーション
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
高度なインタラクションが可能なキャラクタを創作するには多くのアニメーションデータや時間のかかる機械学習を必要とし、そうでない場合アニメーションデータの切り替えを用いる従来の手法では動作の自然さに乏しかった。提案手法は簡便な創作手法でも身体を用いた高度なインタラクションを可能にする。これにより、生物らしい反応動作そのものを簡単に手作りすることができるようにし、生活の様々な場面を彩る多彩なキャラクタエージェントが創作される基盤を提供する。
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