• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Final Research Report

Study on Life Course Strategy of Highly Educated Girls/Women in Eastern Africa: With special reference to intra-familial relationships, gender norms and paths to rising middle class

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19K12495
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 80010:Area studies-related
Research InstitutionHirosaki University

Principal Investigator

SHIRAISHI Soichiro  弘前大学, 人文社会科学部, 准教授 (80512243)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Keywords高学歴非エリート層 / 社会移動 / 都市新中間層 / 機会/待機 / 晩婚化 / ソーシャルメディア / ジェンダー規範 / プレカリティ
Outline of Final Research Achievements

In Sub-Saharan Africa, the increase in secondary and higher education enrolment rates and the rural-social migration accelerated after the policy of free primary education in the mid-1990s. This study conducted life-history interviews and participant observation in rural areas, regional cities, and metropolitan areas in Uganda and Kenya to investigate the life course strategies of educated women from rural areas ranging in age from 20 to 39 in this context. The results revealed qualitative aspects of the reality of late marriages and life course difficulties in urban areas, mainly by describing their subjective valuations of (1) their temporary stay in the urban informal sector, (2) their situation regarding their choice of spouse and (3) their relationship with their rural families and relatives.

Free Research Field

文化人類学、地域研究

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年の研究動向では、サハラ以南アフリカ諸国の大衆消費社会化、都市開発と郊外化、新興中間層の出現が指摘されており、その中心的対象は南アフリカ共和国であった。本研究は、ミクロで質的なアプローチから記述していくことにより、これまであまり対象とされてこなかった東アフリカにおける同様の傾向の実態と、そのなかにある高学歴の若者、とくに女性たちの社会生活と意識を明らかにし、課題を提起するものであった。今後、まとめられた調査データをもとに、和文論文、英文論文3本程度が公刊される予定である。この成果は、同地域における若者を対象にした各国の政策・開発援助プロジェクトの立案に貢献する。

URL: 

Published: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi