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2023 Fiscal Year Final Research Report

Discovering and evaluating Tourism Resources -An Analysis of Photo-Sharing SNS Using Machine Learning-

Research Project

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Project/Area Number 19K12569
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 80020:Tourism studies-related
Research InstitutionShikoku University

Principal Investigator

Suguru Tsujioka  四国大学, 経営情報学部, 准教授 (20389159)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 渡辺 公次郎  徳島大学, 大学院社会産業理工学研究部(理工学域), 准教授 (30372717)
塚本 章宏  徳島大学, 大学院社会産業理工学研究部(社会総合科学域), 准教授 (90608712)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Keywords画像分類 / 観光分析 / Social Network Service / 生成AI / BERTopic
Outline of Final Research Achievements

In pursuit of the discovery and evaluation of tourism resources, we conducted an analysis of Social Networking Services (SNS), particularly focusing on the images (photos) shared on these platforms. Images posted by tourists on SNS serve as expressions of their opinions about various tourist destinations. Analyzing these images can therefore contribute significantly to identifying and assessing tourism resources. However, the sheer volume of images on SNS makes manual analysis exceedingly costly. To address this, our study proposes an analytical method leveraging machine learning techniques. The proposed method employs generative AI to produce descriptions for each image, which are then classified to categorize the images. By generating textual descriptions, the method enables image classification without compromising the contextual integrity of the images.

Free Research Field

社会問題への情報学応用

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

アンケートをはじめとする意見収集方法は実施主体の収集したい内容のみを問うため、その範疇から外れた意外な意見の収集が困難である。一方SNS投稿データは投稿者の素直な意見が表出しているため、これを分析する意義は大きい。しかし本研究で取り扱った画像データの分類は、従来その画像中の色・線情報をもとに分類されてきた。この方法では主たる被写体の情報をはじめとした撮影時の文脈が得られない場合が多い。本研究は観光分析を目的とした新たな画像分類手法を提案した。提案手法は観光分析のみならず、さまざまな画像分類の際に応用が可能である。

URL: 

Published: 2025-01-30  

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