2021 Fiscal Year Final Research Report
Brand Awareness of Japanese Souvenirs: The Case of Chinese Consumer
Project/Area Number |
19K12595
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 80020:Tourism studies-related
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Research Institution | Momoyama Gakuin University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | ブランド認知 / 中国人旅行者 / インバウンド観光 / 観光土産 / 階層効果 / リピート購買 / 消費者関与 |
Outline of Final Research Achievements |
This study proposes a new viewpoint on the travel souvenir-related purchasing behavior of Chinese tourists in Japan. The purchase of a travel souvenir is typically a one-time purchase during a visit to a location. To increase the sales of travel souvenirs, it is important to promote repeat purchases. To ensure such purchases, it is necessary to create brand awareness and increase brand accessibility, so that the tourist can easily recall the brand name and place a repeat order even from their home location. This study focuses on brand awareness of Chinese consumer. Attitude to the brand is constructed of three components: cognition, affect, and behavior. The attitude is affected by consumer involvement. This study developed a validation model and clarified how consumer involvement affected the attitude to travel souvenir.
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Free Research Field |
消費者行動論
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義は、伝統的なマーケティング論においては、買い手と売り手の関係が主に論じられるが、本研究は買い手に加え受け手にも焦点をあてていること、これまで観光土産のブランド認知のメカニズムを考慮したモデルはなく、ブランド認知と消費者関与、訪日経験、消費者属性の関係を考慮したモデルを開発しブランドの分類が可能になったことである。 本研究の社会的意義は、越境ECなどの新たなチャネルの有効性を確認することで、季節変動が大きい観光産業の経済的安定が期待できること、経営資源が限られる地域の観光事業者がグローバルな販路を獲得できることである。
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