2021 Fiscal Year Final Research Report
Development of technique for creating "VR 3D pencil drawing"
Project/Area Number |
19K13030
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 01070:Theory of art practice-related
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Research Institution | Kindai University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | 立体感 / ステレオ画像 / VR / 鉛筆画 |
Outline of Final Research Achievements |
In this research, I have developed the main image processing technique for creating "VR 3D pencil drawing". As initial schedule, this technique has become content that can be easily experienced with a smartphone and inexpensive VR goggles. In the process of research, a lot of important knowledge when processing stereo images were also acquired, and finally, a method that can numerically evaluate the "stereoscopic effect" and "bad effect" of image-processed stereo images was developed. In addition, in order to widely disseminate these research results, I submitted and published them in academic papers and commercial journals.
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Free Research Field |
画像処理
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
スマートフォンやVRゴーグルの普及に伴って、ステレオ画像は以前に比べて身近な存在となった。今後、ステレオ画像は一部の専門家に限らず、多くの人にとって画像加工アプリの対象や、ソーシャルネットワークサービス等を通じた手軽なVR体験として発信対象になっていくものと考えられる。本研究で得られた学術的知見は、これらの動きを活性化する役割を担えると考えられる。とくに、最終年度に得られた成果『画像処理されたステレオ画像の立体感・不快感を数値評価する手法』は、国際的に見ても新規的な手法であり、ステレオ画像を画像処理する際に一つの明確な指針を提示できる成果となった。
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