• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Final Research Report

Logbook for Tandem Learning

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19K13236
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionKyushu University

Principal Investigator

Wakisaka Masako  九州大学, 留学生センター, 准教授 (90750662)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
KeywordsEタンデム / 学習者オートノミー / 学習ログ / 相互学習 / ポートフォリオ / 日本語学習 / ドイツ語学習 / 学習者同士の学び合い
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to develop a Logbook to enhance the effectiveness of tandem learning, a method in which two speakers of different languages learn each other's language and culture based on the principles of reciprocity and learner autonomy. As a result of this research, we developed a Logbook app for tandem learning that can be used in Japanese, German, and English. Furthermore, we implemented this Logbook app in a German-Japanese e-tandem practice and described how it deepened learners' reflection on their learning.

Free Research Field

日本語教育

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

タンデム学習は1960年代後半からヨーロッパを中心に実践され、1990年以降のグローバル化の加速とIT技術の進歩によるCMCの日常化を背景に発展し、近年日本を含む様々な国で広がっている。タンデム学習には様々な学習上の効果があることが明らかにされているが、学習者2人が長期間に渡り効果的に学習を進めるためには、適切なサポートシステムの構築が必要である。本研究はその鍵となるリフレクションを促すためのLogbookを開発し、その効果を検証したという点で意義がある。このLogbookの使用により、今後タンデム学習を行う学習者がより効果的に学習を進めることが可能となると思われる。

URL: 

Published: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi