2023 Fiscal Year Final Research Report
Action Research on the Unification of the Japanese Essay Writing Assessment for Intermediate Japanese Level Foreign University Students
Project/Area Number |
19K13248
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 02090:Japanese language education-related
|
Research Institution | Tsukuba Gakuin University (2023) Kwansei Gakuin University (2019-2022) |
Principal Investigator |
Adachi Marie 筑波学院大学, 経営情報学部, 助教 (10823867)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | L2日本語 / ライティング評価 / オリジナリティ / 独自性 / ルーブリック / 中堅研修 / 評価研究 / 作文評価 |
Outline of Final Research Achievements |
This study was an assessment study of the writing content of intermediate Japanese language learners, using actual writing samples as data. The purpose of this study was to contribute to solving the problem of “discrepancies in assessment” that can occur in any educational setting. As a result, two important findings were obtained. First, the literature review revealed that “ assessing originality ” is a difficult task. However, the study results suggest that the evaluation of originality is not necessarily “completely contradictory or unfeasible. Second, the results of this research have led to the launch of a new research project entitled (Grant-in-Aid for Scientific Research (C)23K00643) to further deepen the research theme.
|
Free Research Field |
日本語教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究成果は今後、次の2点ような学術的意義や社会的意義につながっていくと考える。 (1)従来のL2日本語ライティングの評価研究では、言語面や構成面に焦点化されたものが多く見られるが、内容面の評価研究は少ない。機械による評価、人間による評価のいずれもオリジナリティの評価は困難という課題が残っている。その解決への糸口となるような理論・実践研究へと向かう。(2)L2日本語ライティング教育関係者間において、未だに評価の一致に導くための共通した理論や技能はなく、個々の自己研鑽に委ねられているという現状である。そのため、ライティング教育や評価に関心を持つ人々のアカデミック・コミュニティ形成の一助となり得る。
|