2022 Fiscal Year Final Research Report
Skype-based Video Chat to Improve Speaking Skills and Reduce Anxiety in Scripted and Unscripted Lesson Groups
Project/Area Number |
19K13257
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
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Research Institution | Osaka Kyoiku University (2021-2022) Ibaraki University (2019-2020) |
Principal Investigator |
Kobayashi Sho 大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (10821647)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | ICT / ビデオ通話 / オンライン英会話 / スピーキング / 即興性 / やり取り / 情意面 / 不安 |
Outline of Final Research Achievements |
In the midst of the growing demand for impromptu English communication and the use of ICT in schools, there is an urgent need to effectively use ICT to develop impromptu English speaking skills. In this study, we compared and verified the use of improvisational and preparatory methods using video calls. As a result, we found that not only learners who are good at English but also learners who are not good at English can get used to improvised speech, reduce speaking anxiety and improve their speaking ability by repeatedly challenging them to participate in video calls with participants from overseas. The results suggest that it is desirable to incorporate one-on-one videocalls. The results of our research have been published in papers and at international conferences.
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Free Research Field |
英語教育学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
学術的意義として、特に以下3点が挙げられる。(1) 1対1のビデオ通話を活用することで、即興的に英語でやり取りするきっかけになり、英語に苦手意識を持っている学習者でも実践が可能であることが明らかになったこと。(2) 原稿を準備してから英語でやり取りする方法よりも、1対1のビデオ通話の指導形態で即興的にやり取りすることを繰り返すことで、不安の軽減やスピーキング力の向上を促進することが明らかになったこと。(3) 一斉指導の指導形態においても、ビデオ通話を活用することで、海外の教室と日本の教室を繋げて即興的にやり取りを経験させることで、スピーキング力と学習意欲の推移に与える影響が明らかになったこと。
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