2021 Fiscal Year Final Research Report
Developing English Communication Skills and Speaking Assessment
Project/Area Number |
19K13304
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
|
Research Institution | Kyoto Sangyo University |
Principal Investigator |
OGAWA CHIE 京都産業大学, 文化学部, 准教授 (40645107)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
|
Keywords | 英語教育学 / 第二言語習得 / 英語スピーキング / 言語テスティング |
Outline of Final Research Achievements |
This study investigated the development of Japanese learners of English and the assessment of their speaking ability. Speaking analysis is mainly based on the CAF indices (Complexity, Accuracy, and Fluency). However, analysis of the CAF indices alone tends to overlook communicative competence (Pallotti, 2009). In this study, I investigated the relationship between CAF indices and communicative achievement by raters. Regression analysis revealed that raters' scoring was explained by fluency measures, demonstrating a relationship between fluency and communicative achievement.
|
Free Research Field |
応用言語学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究成果の意義は、英語スピーキング力育成と評価について、①録音データを文字起こしをしてCAF指標で分析する方法と②採点者が評価する方法の2つに側面から探った点である。本研究によって、CAF指標の客観的な評価と採点者の主観を利用する評価の関連性について明らかになった。最終的には、英語スピーキングの流暢さを伸ばすことが、採点者の主観的な印象に影響することが明らかになり、研究結果を活かした指導法・採点評価・教材開発に貢献し、研究成果を広く言語教育の現場に使っていただくことができる。
|