2022 Fiscal Year Final Research Report
Study on Hybridity and Interactions in Japanese and Korean Popular Music since 1945
Project/Area Number |
19K13876
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 08010:Sociology-related
|
Research Institution | Hokkaido University |
Principal Investigator |
KIM SUNGMIN 北海道大学, メディア・コミュニケーション研究院, 教授 (60600426)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | ポピュラー音楽 / 日韓 / 音楽産業 / J-POP / K-POP |
Outline of Final Research Achievements |
This project aims to clarify the mechanisms of global production, distribution and consumption beyond the centre-periphery model in popular music and the new collective identity within it from the East Asian region, which has been positioned as the periphery of world popular music. The aim of this research was to clarify the common cultural practices and their effects in the global dimension beyond the national dimension by conducting a historical and empirical examination of the popular music spaces of Japan and Korea, which have been described as simple objects of "comparison" in the critical space of the past, from the aspect of "interaction" on a multilayered level. The study has fulfilled its aim through four years of research and its results.
|
Free Research Field |
文化社会学、メディア・大衆文化研究
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究を遂行することで、様々な差異と類似性が複雑に絡み合い、せめぎ合う日韓のポピュラー音楽の関係性を、「日韓」「東アジア」「グローバル」の諸文脈で作用してきた過程を学術的に追究し、「グローバルに生産・流通・消費されている日韓のポピュラー音楽空間のメカニズムは、ナショナル・ローカル・グローバルの諸次元でどのように構築されてきたのか」を追究することで、東アジア地域の歴史からポピュラー音楽のグローバルな歴史を書き換え、「日韓」をめぐる二国間的認識とまなざしのフレームを、世界文化史的な観点に転換させることで、学術的および社会的インパクトを同時にもつ成果を発信することができた。
|