• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Annual Research Report

a comparative study of interdisciplinary education designed for society 5.0: integrating STEM, social sciences, liberal arts, and humanity

Research Project

Project/Area Number 19K14056
Research InstitutionTamagawa University

Principal Investigator

山田 亜紀  玉川大学, リベラルアーツ学部, 講師 (30768776)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
KeywordsSTEM / 文理融合教育 / 異文化
Outline of Annual Research Achievements

最終年度は研究成果の発表、執筆に取り掛かった。まず口頭発表では、異文化間教育学会にて「ウィズコロナにおける異文化学習:インターネット情報を通じたデジタルネイティブ世代の学びのプロセス 」の発表を行い、IAIE(International Association for Intercultural Education)の国際学会にて「Teaching International Studies in the COVID Era: The Digital-Native Generation of Japanese University Students」の発表を行なった。これらの学会に参加することで、諸外国の当事者からそれぞれの国での課題について学び、また高等教育の課題や挑戦に対するアプローチに類似点や相違点などを確認し、新しい示唆とアプローチ、また多角的な視点を獲得できた。ますます昨今の世界においてデジタル化、情報テクノロジーの発展が進んでいく中で、文理融合教育、また異文化間教育への向き合い方、姿勢などの見つめ直すきっかけを、以上の発表を通して得た。
執筆活動では、本研究の成果物として、共著「STEM高等教育とグローバル・コンピテンスー人文・社会との比較も視野に入れた国際比較ー」において、「文理融合教育の意味と課題: STEMとSTEAMを事例に」をタイトルとする章を担当した。また英語による論文としては、現在のアジア太平洋の高等教育の動向をカバーした著書「The Oxford Handbook of Higher Education in the Asia-Pacific Region」において、アジアのSTEM教育に着目した一章「STEM Field Demand and Educational Reform in Asia-Pacific Countries 」を執筆した。

  • Research Products

    (10 results)

All 2023 2022

All Journal Article (1 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 1 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] コロナ禍におけるグローバル教育の意義の問い直し-国際的視野を見出す授業の実践を通じて-2022

    • Author(s)
      山田亜紀
    • Journal Title

      玉川大学リベラルアーツ学部研究紀要

      Volume: 15 Pages: 61-75

  • [Presentation] ウィズコロナにおける異文化学習:インターネット情報を通じたデジタルネイティブ世代の学びのプロセス2022

    • Author(s)
      山田亜紀
    • Organizer
      異文化間教育学会 第43大会
  • [Presentation] Teaching International Studies in the COVID Era: The Digital-Native Generation of Japanese University Students2022

    • Author(s)
      Aki Yamada
    • Organizer
      International Association for Intercultural Education (IAIE)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Connected to the World: An Exploratory Study of Changing Interest in the World due to the Pandemic Among Japanese University Students2022

    • Author(s)
      Aki Yamada, Douglas Trelfa, Yuichiro Koyama
    • Organizer
      Inequality, Mobility, and Labor in Africa & the Asia-Pacific Conference
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Japanese University Student's Attitudes Toward International Careers and Study Abroad During the Covid-19 Pandemic2022

    • Author(s)
      Aki Yamada, Douglas Trelfa, Yuichiro Koyama
    • Organizer
      ACE2022
    • Int'l Joint Research
  • [Book] Internationalization of Higher Education During the COVID-19 Pandemic: A Case Study of the Japanese Digital Native Generation and Social Media Use (担当章)2023

    • Author(s)
      Aki Yamada
    • Total Pages
      19
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      9783031158957
  • [Book] STEM Field Demand and Educational Reform in Asia-Pacific Countries(担当章)2023

    • Author(s)
      Aki Yamada
    • Total Pages
      20
    • Publisher
      Oxford University Press
    • ISBN
      9780192845986
  • [Book] Transformation of Higher Education in the Age of Society 5.02023

    • Author(s)
      Reiko Yamada, Aki Yamada, Deane E. Neubauer
    • Total Pages
      177
    • Publisher
      Palgrave Macmillan
    • ISBN
      9783031155260
  • [Book] Cultivating Future Competencies Through Interdisciplinary Education in the Society 5.0 Era (担当章)2023

    • Author(s)
      Aki Yamada
    • Total Pages
      15
    • Publisher
      Palgrave Macmillan
    • ISBN
      9783031155260
  • [Book] Globalization and Higher Education Reform in Japan: Pre and Post Covid-19 (担当章)2022

    • Author(s)
      Aki Yamada
    • Total Pages
      19
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      9783030831356

URL: 

Published: 2023-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi