• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2021 Fiscal Year Final Research Report

Critical Pedagogy as an Educational Theory of Mobilization

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19K14089
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionChiba University

Principal Investigator

Ichikawa Hideyuki  千葉大学, 教育学部, 准教授 (70733228)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Keywordsクリティカル・ペダゴジー / 動員 / 民主主義 / エージェンシー
Outline of Final Research Achievements

The aim of this research is to construct critical pedagogy as a theory of democratic education in terms of mobilization. First, I clarified how critical pedagogy tried to mobilize people by examining the concept of historical memory. Second, I explicated how learners became resistant subjects by drawing on the research which examined Paulo Freire's theory through the lens of psychoanalysis.

Free Research Field

教育哲学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究課題の成果が有する最大の意義は、クリティカル・ペダゴジーが傾向として有していた動員の内実を詳細に探究し、これまで当該分野で十分に検討されてこなかったこの概念を組み込んだ上で、民主主義教育論を提示した点である。これは、熟議民主主義論などのはじめとする、理性的主体による合理的行為を念頭に置いたものとは別の民主主義教育論を提示し、多様な民主主義教育実践を解釈・開発するための視点を整備したという点において、学術的にも社会的にも意義があるものと考えられる。

URL: 

Published: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi